در رابطه با آزمون کارشناسی ارشد

سوالات رایج شما در رابطه با آزمون کارشناسی ارشد

دکتر دانا پاسخ می دهد...

سلام به شما دوستان عزیز 

امیدوارم شاد و سلامت و تندرست باشید،

من دانا هستم و به همراه تیم قدرتمندمون قصد داریم در یک سری فایل های صوتی مشاوره ای، به سوالات رایج شما در رابطه با آزمون کارشناسی ارشد پاسخ دهیم تا شما عزیزان بتوانید با دید بهتری انتخاب های بهتری داشته باشید.

ما معتقدیم که موفقیت یا عدم موفقیت هر فردی، حاصل انتخاب های امروز اون فرد هست…

اگر فردی امروز گندم بکاره، قطعا گندم برداشت خواهد کرد و نه گردو!

جایگاه پنج سال یا ده سال بعد ما را انتخاب های امروز ما تعیین میکند.

آرزو می کنم 5 سال یا 10 سال بعد به خودتون و انتخابهای امروزتان آفرین بگویید.

با ما همراه باشید تا پاسخ تعدادی از سوالهای متداول تان را در اختیار شما قرار بدیم

بله، به چند دلیل.

1- کسب آمادگی برای این دو آزمون نه تنها منافاتی با هم ندارد، بلکه این دو آزمون دارای همپوشانی بسیار زیادی هستند و بخش اعظمی از مطالب بین دو آزمون مشترک است و در واقع با یک تیر، دو نشانه را خواهید زد.

2- سطح آزمون کارشناسی ارشد قدری از آزمون‌های استخدامی بالاتر است و اگر فردی به تسلط لازم برای شرکت در این آزمون برسد، قطعا در آزمون های استخدامی نیز پذیرفته خواهد شد.

3- اکثر سوالات آزمون‌های استخدامی، تکراری از سوالات آزمون‌های کارشناسی ارشد و سایر آزمون‌های حرفه ای نظیر حسابدار رسمی، کارشناس رسمی دادگستری و … مربوط به سال‌های قبل است. پس مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد می‌تواند به قبولی شما در آزمون‌های استخدامی دستگاه های اجرایی کمک بسیار زیادی نماید.

4- با فرض قبولی در آزمون استخدامی، مراحل اعلام نتایج اولیه، دعوت به مصاحبه، انجام مصاحبه، گزینش و شروع به کار رسمی شما هر کدام با فاصله‌های چندین ماهه انجام می‌شود و در برخی موارد انجام کلیه این مراحل بیان شده بیش از یک‌سال زمان می‌برد. پس اگر همزمان در هر دو آزمون استخدامی و ارشد پذیرفته شوید، نگران همزمانی برنامه های دانشگاه با محل کار نباشید، چرا که می‌توانید هر دو را به طور موازی بیش ببرید. تجربه ما نشان می‌دهد که با فرض قبولی همزمان شما در این دو آزمون، تا زمانی که عملاً وارد محیط کار شوید، دو یا سه ترم از مقطع کارشناسی ارشد را نیز گذارانده و وارد مرحله نوشتن پایان‌نامه شده‌اید؛ که در این مرحله نیاز کمتری به حضور فیزیکی شما در محیط دانشگاه است.

 

·         فارغالتحصیلان دارای مدرک کارشناسی (لیسانس)

·         فارغالتحصیلان دارای مدرک کارشناسی ارشد (فوق لیسانس یا دکترای حرفه ای)

·         دانشجویان سال آخر کارشناسی که تا تاریخ 31 شهریور سال 1402 فارغ التحصیل میشوند.

 

 در این سوال نمی‌توان پاسخ واحد و یکسانی را برای همه داوطلبان ارائه کرد. یکی از موارد تاثیرگذار، میزان تمرکز و تایمی است که شما قرار است در این مدت و در طول هر شبانه روز بر روی کسب آمادگی خود بگذارید. مورد تاثیرگذار دیگر این است که می‌خواهید به طور خودخوان و با مطالعه کتاب و به صورت شخصی خودتان را آماده کنید و یا اینکه می‌خواهید با بهره‌گیری از دوره های آموزشی به سطح آمادگی لازم برسید. در 12 سال گذشته موارد زیادی را داشته ایم که در کمتر از 3 ماه و با یک تمرکز عالی و با استفاده از مشاوره ها و آموزش های دکتر دانا به سطح آمادگی بسیار بالایی رسیده و در آزمون کارشناسی ارشد یک رتبه عالی کسب نموده اند. برای کسب مشاوره اختصاصی و متناسب با ویژگی های شخص شما (شاغل یا غیرشاغل، مجرد یا متاهل، دانشجو یا فارغ‌التحصیل، نوع دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی و بسیار موارد دیگر) می‌توانید نام و نام خانوادگی و نام شهر خود را به شماره 09911666624 پیامک بفرمایید.

 

 

هر داوطلب بر اساس علاقه حداکثر می‌تواند در دو کد رشته امتحانی( یکی به عنوان کدرشته اصلی و دیگری کدرشته رشته شناور) ثبت‌نام و در آزمون آن شرکت نماید

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد 1402 مجازند در کنار رشته امتحانی اصلی خود یکی از رشته های شناور را به عنوان رشته دوم انتخاب نمایند. برای آگاهی از لیست رشته های شناور به صفحه 28 دفترچه راهنمای ثبت‌نام کارشناسی ارشد 1402 مراجعه نمایید.

خیر، کلیه فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی بدون توجه به عنوان رشته مدرک تحصیلی می‌توانند در رشته امتحانی مورد علاقه خود در مقطع کارشناسی ارشد (به جز رشته های امتحانی که شرط عنوان مدرک تحصیلی دارند) شرکت نمایند. 

دانشجویانی که حداکثر تا تاریخ 30 بهمن 1401 و یا 31 شهریور 1402 فارغ التحصیل می‌شوند، در هنگام ثبت‌نام می‌بایست میانگین نمرات واحد های گذرانده شده خود را تا تاریخ 31 شهریور 1402 درج نمایند. این افراد در مرحله دریافت کارت ورود به جلسه کارشناسی ارشد فرصت خواهند داشت نسبت به ویرایش معدل خود اقدام نمایند.

دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع یادشده که تمایل به ثبت‌نام و شرکت در آزمون کارشناسی ارشد 1402 دارند، در صورتی که در دوره روزانه مشغول به تحصیل هستند تا قبل از پایان مهلت ثبت‌نام انصراف قطعی خود را به دانشگاه ذیربط اعلام دارند. دانشجویان در حال تحصیل در دوره های غیر روزانه (شبانه، پردیس، آزاد، غیر انتفاعی و پیام نور) می‌توانند در آزمون ثبت‌نام و شرکت کرده سپس در صورت صدور قبولی برای ایشان می‌بایست از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف دهند. 

داوطلبان پذیرفته شده در دوره روزانه سال گذشته (1401) می‌توانند در آزمون کارشناسی ارشد 1402 ثبت‌نام و شرکت نمایند. به عبارت دیگر این دسته از دانشجویان محرومیتی در مورد ثبت‌نام و شرکت در آزمون ندارند.

 بله، کلیه متقاضیان ثبت‌نام و شرکت در این آزمون می‌بایست نسبت به پرداخت مبلغ 2/300/000 ریال هزینه ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد از طریق کارت های بانکی عضو شبکه شتاب اقدام نمایند. 

افرادی كه داوطلب شركت در دو مجموعه امتحاني اول و دوم (اصلي و شناور) هستند، بايد دو شماره سريال ثبت‌نام مجموعاً به مبلغ 4/600/000 ریال تهیه نمایند. یک سریال ثبت‌نام اعتباري براي مجموعه امتحاني اول و يك سریال ثبت‌نام اعتباري براي مجموعه امتحاني دوم.

خیر. آزمون کارشناسی ارشد 1402 هم چون سال گذشته به صورت یکپارچه برگزار شده و ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد برای هر دو دانشگاه سراسری و آزاد تنها یک بار و از طریق سایت ثبت‌نام کارشناسی ارشد صورت می‌گیرد.

 هر ساله سازمان سنجش پس از پایان مهلت مقرر ثبت نام، یک بازه زمانی چند روزه در اختیار داوطلبانی قرار می‌دهد که موفق به ثبت‌نام نشده اند. هم چنین برای جاماندگان از ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 که پس از گذشت این بازه تصمیم به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد می‌گیرند مهلت جداگانه ای در نظر می‌گیرد. به منظور اطلاع از زمان تمدید مهلت ثبت‌نام کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ و مهلت مجدد ثبت‌نام کارشناسی ارشد  می‌توانید کانال تلگرام آکادمی دکتر دانا (@drdanaa) و صفحه اینستاگرام این آکادمی (drdanaa.ir) کارشناسی ارشد را دنبال نمایید.

 بله، داوطلبانی که پس از تکمیل فرم ثبت‌نام کارشناسی ارشد 1402 متقاضی تغییر و یا اصلاح اطلاعات ثبت نامی خود می‌باشند می‌توانند در زمان ثبت‌نام کارشناسی ارشد نسبت به ویرایش این اطلاعات اقدام نمایند. هر چند سازمان سنجش هر ساله فرصت دوباره ای برای ویرایش ثبت‌نام کارشناسی ارشد در نظر می‌گیرد اما توصیه می‌کنیم برای اطمینان خاطر بیش تر، فرم ثبت‌نام خود را با دقت تکمیل نمایید.

 

در مجموعه حسابداری 4 گرایش به شرح زیر وجود دارد:

       حسابداری(مالی)

       حسابرسی

       حسابداری مدیریت

 

       حسابداری دولتی 

 

نمی‌توان بطور قاطع گفت کدام گرایش بهتر از بقیه گرایش‌هاست. تمرکز هر کدام از این 4 گرایش بر یک حوزه از بازار کار حسابداری است و افراد می‌توانند بعد از اعلام نتایج اولیه و در زمان انتخاب رشته، متناسب با علاقه و حوزه کاری تخصصی مدنظر خود یکی از گرایش های بالا را انتخاب نمایند.

تمایل اکثر دانشجویان به گرایش حسابداری (مالی) است و یکی از دلایل آنها در این انتخاب این است که این گرایش عمومیت بیشتری دارد و کسی که در این گرایش تحصیل می‌کند معمولاً برای اشتغال در حوزه‌های حسابرسی، حسابداری مدیریت یا حسابداری بخش عمومی و دولتی با محدودیت چندانی روبرو نیست. اما از فردی که در گرایش حسابرسی یا حسابداری مدیریت یا حسابداری دولتی تحصیل کرده انتظار می‌رود که در عمل و بازار کار نیز در حوزه‌های تخصصی خود شاغل شوند.

توضیح تکمیلی اینکه این یک قانون نیست و در بسیاری موارد نیز دیده شده که فردی که دانش‌آموخته گرایش حسابرسی است در بازار در حوزه حسابداری مدیریت شاغل شده یا بالعکس. پس این یک محدودیت رسمی نیست و جای نگرانی ندارد. توصیه ما این است که علاقه خود را در این انتخاب در نظر بگیرید.

خیر چنین نیست. دانشجویان زیادی داشته ایم که با وجود اینکه در مقطع کارشناسی ارشد گرایش حسابداری نخوانده اند و در یکی از گرایش های حسابرسی، حسابداری مدیریت یا حسابداری دولتی تحصیل کرده اند، اما توانسته اند در مقطع دکتری در رشته حسابداری ادامه تحصیل دهند.

خیر، در زمان ثبت‌نام داوطلب تنها باید رشته اصلی که قرار است در آزمون آن شرکت نمایید را مشخص کند. مثلاً اگر قرار است در یکی از گرایش های رشته حسابداری ادامه تحصیل دهد، باید در مجموعه حسابداری با کد 1134 ثبت‌نام نماید. انتخاب گرایش بعد از اعلام نتایج آزمون کتبی و در زمان انتخاب رشته انجام می‌شود.

سایر سوالات

اگر سوالی دارید که در اینجا مطرح نشده است، از طریق تیکت آن را از ما بپرسید، به شما پاسخ خواهیم داد. برای ارسال تیکت وارد صفحه درباره ما شوید (اینجا را کلیک کنید) و فرم تماس با ما را کامل نمایید.

همچنین سوالات خود را می توانید از طریق پیامک، واتساپ یا دایرکت اینستاگرام پرسید:

آدرس اینستاگرام:
@drdanaa.ir

پیامک و واتساپ:
09911666624